Fatalne skutki drugoroczności

nio triste

Pan Piotr skomentował mój projekt zmian zasad oceniania:” Bzdura na bzdurze. Jakim prawem wszyscy uczniowie mają zdawać do następnej klasy? Jak się uczę to zdaję, jak się nie uczę to powtarzam rok, proste, logiczne. Niby dlaczego ktoś kto miał nauczyciela i pracę w nosie ma zdawać tak samo jak ten, który się uczył i osiągał dobre wyniki w nauce?

Są uczniowie dotknięci głęboką dysleksją rozwojową. Większość z nich, z racji opisanej  dysfunkcji, nie na szans na opanowanie kiedykolwiek pisania, czytania i rachowania. Statystycznie takich osób jest około 20 000 w każdym roczniku. Spotkałem się w latach sześćdziesiątych z zastosowaniem wobec ucznia z głęboką dysleksją rozwojową ( chociaż wtedy to pojęcie nie funkcjonowało ) proponowanej prze Pana Piotra „prostej i logicznej” zasady – „jak się uczę to zdaję, jak się nie uczę to powtarzam rok”. Uczeń ten trzy lata spędził w pierwszej klasie, a  po dwa w drugiej i trzeciej. Zdaniem nauczycieli nie można było postąpić inaczej,  bo  przecież nie umiał pisać ani czytać, a to według nauczycieli oznaczało, że nie chciał się uczyć. Szkoła specjalna go nie przyjęła, ponieważ nie dopatrzono się dysfunkcji będących wskazaniem umożliwiającym naukę w takiej szkole. Zakończył edukację w klasie czwartej. Do szkoły chodził, bo dbał o to dzielnicowy. Był jednak zbuntowany i bardzo agresywny. Nauczyciele się go bali. Wieczorem spotkał swoją wychowawczynię na ulicy i rzucił się na nią. W wieku szesnastu lat został przyłapany  na rozboju i wylądował w domu poprawczym. W więzieniach spędził ponad dwadzieścia lat swojego przykrego życia. Gdyby przyjąć za słuszne i obowiązujące proste i logiczne zasady proponowane przez Pana Piotra, to co roku 20 000 osób zakończy swoją edukację ze zniszczonym życiem. Dotknie ich powodowane przez nauczycieli nieszczęście, w postaci wykluczenia społecznego. Duża część z nich zostanie stałymi bywalcami więzień. To proste, logiczne.

Świat podobne problemy rozwiązał. Spotykam się z poglądem, że dla wielu nauczycieli  i urzędników oświatowych zasady te są „bzdurą na bzdurze”.

35 komentarzy

  1. Włodzimierz Zielicz 16 sierpnia 2016
    • zbyszek 16 sierpnia 2016
      • Włodzimierz Zielicz 17 sierpnia 2016
        • zbyszek 17 sierpnia 2016
      • nordlys 19 sierpnia 2016
        • Miska 31 sierpnia 2016
  2. Jola 16 sierpnia 2016
  3. Joanna 17 sierpnia 2016
    • zbyszek 17 sierpnia 2016
      • Jolanta 17 sierpnia 2016
        • zbyszek 17 sierpnia 2016
          • Jolanta 17 sierpnia 2016
          • zbyszek 17 sierpnia 2016
          • kasiask 19 sierpnia 2016
          • Bogdan 20 sierpnia 2016
    • świetliczanka 18 sierpnia 2016
  4. Jolanta 17 sierpnia 2016
    • zbyszek 17 sierpnia 2016
      • Jolanta 17 sierpnia 2016
        • zbyszek 18 sierpnia 2016
          • Miska 31 sierpnia 2016
          • zbyszek 31 sierpnia 2016
  5. Jolanta 18 sierpnia 2016
    • zbyszek 18 sierpnia 2016
      • Jolanta 22 sierpnia 2016
    • Iwona 18 sierpnia 2016
      • zbyszek 19 sierpnia 2016
        • Marzena 21 sierpnia 2016
        • Nups 28 sierpnia 2016
          • zbyszek 28 sierpnia 2016
      • Miska 31 sierpnia 2016
  6. Jolanta 22 sierpnia 2016
  7. Henryka 24 sierpnia 2016
    • kasiask 24 sierpnia 2016
  8. Miska 31 sierpnia 2016

Dodaj komentarz